2011-02-05 ? 18:50:03

Vad jag ska bli

Jadu, det var en väldigt bra fråga.. vad vill jag bli egentligen?
Just nu har jag planerat att läsa på så sätt att jag får fulla meritpoäng plus all NV behörighet, och jag tror inte mina betyg kommer bli så dåliga eftersom jag gick ut grundskolan med 320 poäng. Så om även betygen går vägen så kan jag bli precis vad jag vill! Annars kan jag ju göra högskoleprovet ;)
.
Men vad vill jag bli?
.
Jag har spanat en del på utbildningar som jag vill gå. Jag skulle faktiskt väldigt gärna gå Hippologprogrammet(på strömsholm), låter superroligt. Men vad ska jag bli efter det då? På deras hemsida står det att man kan bli Egen företagare (vilket man kan bli utan utbildning -.-), Ridlärare mm. Kollade på lönen för Ridinstruktörer, och lönen ligger väl på sådär 23 000 i månaden. Aldrig att jag går en utbildning på tre år med mina bra betyg och min intelligens och sedan har en skitlön.
Det jag vill om jag ska jobba med hästar är att antingen vara elitryttare, beridare, uppfödare, ha egen gård och då ett stort ridsportscentrum.
Inom ridsporten har man fler fördelar om man har pengar än om man har utbildning.
.
Därför kollade jag på veterinär. Ett roligt och intressant jobb. Men trots lång utbildnig så tjänar man bara i genomsnitt 30 000! De som tjänar bäst tjänar 45 000. Dessutom är det inte så stor karriär på jobbet. Nja, känner mig tveksam..
.
Så då kollade jag på läkare. Sjukt lång utbildning, väldigt hårt jobb, men ok lön. Medellönen är 47 000, och många tjänar mellan 50 000-90 000. Detta skulle jag faktiskt kunna tänka mig. Frågan är bara om jag orkar plugga för det? Fast nä det är nog kul!
:D ♥
.
Men om jag inte orkar det, vad ska jag göra då då? Och jag känner att jag vill tjäna så mycket som möjligt så jag verkligen kan satsa på hästarna sen och skaffa en stor gård och så ;)
Så då kollade jag på Civilekonom och Civilingenjör, båda dessa tjänar väl i genomsnitt 35 000. Om man kombinerar dessa och är riktigt duktig på det man gör kan man nog få en bra lön på över 100 000. Och det är nog lite mina siffror det ;) Annars så är ju dessa utbildningar bra för ens egen ekonomi och om jag skulle vilja ha en stor egen ridsportsanläggning och företag så kan dessa utbildningar vara riktigt bra.
.
Så kanske kombinera Hippolog med Civilingenjör och Civilekonom?
Ja ja, vi får väl se hur det går..
.
Det jag Aldrig skulle kunna tänka mig är hästskötare (trots att jag gillar hästar). Känns så patetiskt att utbilda sig till det. En lön på 10 000 och knappt ha råd med sig själv. En egen häst är inte att tala om. Nej tack!

Kommentarer
Farsan

bra, ebba! man skall inte sätta sitt ljus under ena skeppo!

2011-02-10 @ 20:05:29
URL: http://misselfa.blogg.se/
Torgerd Pettersson

Bra Ebba ,man skall ha vissioner o drömmar men glöm inte bort att glädje o lycka också innefattar att man trivs med sig själv o andra o är en bra o ärlig medmänniska.Du har redan mycket av allt detta och kan säkert utvecklas mycket mer.Med din vilja o energi så... Kanske en dag en hästgård på Gotland? Vem vet. Pengar är bra att ha men är inte alltid det som ger mest glädje o lycka. Love you min Ebbis.

2011-02-12 @ 12:08:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: