2011-02-02 ? 22:16:27

Onsdagens Ridpass

Idag så red jag ett dressyrpass. I början gick det dåligt då hon inte var helt eftergiven, i mitten gick det superbra, och i slutet gick det åt helvete.
.
Prövade och rida LC:2an vilket gick sådär. Jag jobbade sedan lite med de olika bitarna, vissa problem lyckades jag inte lösa:
- Ibland när jag gör halt så "låser" hon sig i nacken och blir sur och står och vägrar ge efter.
- När jag ska korta upp tyglarna efter fria skritten så vill hon dra iväg och kastar med huvudet, och när hon inte får dra iväg så skjuter hon ut rumpan, och när jag då petar tillbaka den så börjar hon trava. Dessutom vill hon inte ge efter och man har ju så grymt kort tid på sig i LC:2an (tacka vet jag LB och högre). Prövade att göra halt varje gång jag tar tyglarna men jag tycker inte det blev så mycket bättre, men om jag fortsätter med det kanske?
- På diagonalen i galopp så ska man ju bryta av till trav efter halva diagonalen, men hon vill istället öka och tappar då formen när hon (tillslut) bryter av till trav. Prövade här att korta galoppen så mycket jag kunde innan avbrottet, men övergången blir fortfarande inte så bra..
Resten kändes det som vi kommer fixa tror jag.
.
Är det någon som har lite tips på hur jag ska tänka i de olika "problemen"? Har ju inte haft dessa problem med de hästarna jag tävlat tidigare, utan då har det varit helt andra saker att jobba med.
.
Annars så är det ju dressyrträning imorgon så då kommer vi säkert lösa detta. :)

Kommentarer
Alexandra

Hej!

Här kan du få lite tips som jag tror jan hjälpa:

"- Ibland när jag gör halt så "låser" hon sig i nacken och blir sur och står och vägrar ge efter.

- När jag ska korta upp tyglarna efter fria skritten så vill hon dra iväg och kastar med huvudet, och när hon inte får dra iväg så skjuter hon ut rumpan, och när jag då petar tillbaka den så börjar hon trava. Dessutom vill hon inte ge efter och man har ju så grymt kort tid på sig i LC:2an (tacka vet jag LB och högre). Prövade att göra halt varje gång jag tar tyglarna men jag tycker inte det blev så mycket bättre, men om jag fortsätter med det kanske?"



SVAR: testa att öva halter från både trav och skritt. Drar hon iväg när du ska frammåt ta tillbaka henne direkt och bli"murad/stadig" på handen så hon inte får som en "eftergift". Du kan oxå Om hon inte vill ge efter i halten, direkt vid övergången mjukna så hon får beröm och sen fingra lite med handen och "klia" henne på halsen där du har handen då brukar de säka nacken och slappna av :)



"- På diagonalen i galopp så ska man ju bryta av till trav efter halva diagonalen, men hon vill istället öka och tappar då formen när hon (tillslut) bryter av till trav. Prövade här att korta galoppen så mycket jag kunde innan avbrottet, men övergången blir fortfarande inte så bra.."

SVAR: Den ökade galoppen har jag ju övat mkt snett igen så hon har väl fortfararande kvar det i huvudet. testa att ta en ordentlig halvhalt innan du vänder upp snett igenom så du får tbx henne ordentligt. Om hon fortfarande vill dra iväg tar du tbx henne till trav lägger en volt och gör om. I övergången ska du tänka på att heela tiden röras smått på bettet och rama med skänkeln och sitta tbx ordentligt.

Du får gärna ringa om du stöter på ngt problem så förklarar jag hur du kan göra på telefon, litte lättare då :)



Kram Alex



2011-02-03 @ 16:06:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: