2010-12-29 ? 19:18:31

Tips ang. Klagomål och täcken

Några tycker jag ska lyssna på andras tips och rådgivning istället för att tycka "jag vet bäst" osv..
.
En person sa till mig en gång: "I hästvärlden är det många som tycker sig veta allt och som hästägare kan det vara svårt att veta vem eller vilka men ska lyssna på. Välj ut någon du litar på och lyssna på den personen. Till de andra som har åsikter är det bara att säga: ”Nej tack”."
Jag har valt ut en person som jag litar på, och det är Theas tidigare ägare Alexandra. Så fort jag undrar något om theas skötsel, mat, täcken mm så frågar jag henne, och hon har ju mig på facebook så hon kontaktar mig om det är något jag behöver veta.
.
Självklart kan jag lyssna på andra också, men det är snarare om jag frågar. Om okänd för mig person har åsikter om min häst skötsel, så lyssnar jag självklart isf inte på den, speciellt när denna tidigare inte har visat särskilt mycket kunnande. Vad jag hatar mest av allt är personer som går runt och skriker "jag vet bäst, jag har hållt på med hästar i 20 år!", det går alltid att lära sig något av andra, men om ni vill lära mig något så får ni se till att inte tappa min respekt, för då blir jag bara förbannad. Jag kan lyssna på och snacka med några andra personer nu, men ni har tappat min respekt totalt.
.
Och så är det en som anser att jag har för många täcken på min häst. Min häst är klippt och har ett fleece, ett stalltäcke och utomhus även ett vintertäcke.
Låt oss kika nu på denna lista som är bra att ha, den visar vid vilken temperatur hästen börjar frysa.

Medelhård träning, klippt, utan täcke

+5 grader

Lätt träning, oklippt

0 grader

Medelhård träning, oklippt

-7 grader

Medelhård träning, klippt, termotäcke

-7 grader

Medelhård träning, klippt, dubbla termotäcken

-11 grader

Hård träning, oklippt

-15 grader

Min häst håller just nu på att sättas igång vilket han räknas som medelhård träning. Vid de temperaturer som har varit just nu (-17), så fryser min häst med dubbla termotäcken. Dock kan jag hålla med om att idag var det faktiskt bara -10, men det är inte lätt att förustspå vädret, plus att denna lista endast gäller vid vinstilla och fint väder.
.
Theas tidigare ägare har rekommenderat mig till att ha tre täcken, och vid kallare (under -20) tänker jag enligt hennes rådgivning även lägga på ett fjärde täcke, ett regntäcke. Detta har även bekräftats som en god idé av en annan pålitlig person.
.
Vad jag reagerade mest på var Pernilla som kommenterade. Snälla, du är ändå vuxen, bete dig lite mognare tack. Pinsamt när du är ca 40 år men beter dig som om du vore 14!
Om du har några mer åsikter så tycker jag du ska låta bli att kommentera här, och istället kan du ringa och prata med min pappa, min målsman. På så sett kan du behandlas med respekt, istället för att skämma ut dig.
.
Och till Millan vill jag bara säga att du verkar inte alls få in budskapet i "Hästens välbefinnande går före din bekvämlighet". Det betyder att ibland får man strunta i om personen har lagt hinkarna på fel ställe, och utfodra ändå för hästens skull. Att hinkarna var på fel ställe kan man ta med den personen senare, så accepterar den oftast det. Iaf, den diskussionen är nerlagd nu.
.
Jag tycker också att vi kan lyfta alla klagomål ang hästen från bloggen (för det är inte detta den är till för även om jag vet att ni läsare älskar att läsa detta, mina läsare har tredubblats dom senaste dagarna ♥) och ta dom irl, eller framförallt ringa min pappa (om ni vågar!). Jag kommer nu skriva upp hans nr på min skåpdörr i stallet.
.
Tycker dock det är mycket roligt att jag har fått så posetivt stöd när det gäller mina åsikter, att jag vågar skriva precis vad jag tycker. Många (speciellt i stallet) tycker det är bra att det äntligen är någon som säger ifrån i stallet. Speciellt på de som jobbar och bara klagar och är lata. Tack för alla snälla kommentarer på facebook, per sms och i stallet :) ♥

Kommentarer
Li

vad hemskt att någon gör så mot din häst (eller vilken häst som helst)! bra att du står på dig, idioter finns det överallt, tyvärr ;)

2010-12-30 @ 17:04:34
URL: http://linester.blogg.se/
Millan

Vill ju bara påpeka att du VISSTE att personalen inte skulle fodra dom hinkarna, vi var flera som sa till dig!



Gott nytt år på dig!

2010-12-31 @ 22:16:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: